MiD skabte 61 mio. i turismeomsætning

20140816-Made-in-Denmark-5050_2De flere end 82. 000 tilskuere ved Made in Denmark skabte en folkefest i Himmerland, og var yderst tilfredse med oplevelsen under turneringen. Det er en af konklusionerne i den evaluering af tilskueroplevelsen og turismeøkonomien som University College Nordjylland (UCN Sport Management) og Visit Nordjylland har udarbejdet.
De primære oplevelseselementer, der blev målt på, inkluderede tilskuernes tilfredshed med stemningen under turneringen, golfanlæggets faciliteter og information om livescores og resultater under turneringens fire golfrunder. Stemningen blev af alle de adspurgte betegnet som enten ”meget god” (90 %) eller ”god” (10 %). Faciliteterne og området omkring eventen vurderede 76 % til at være ”meget gode”, og 20 % udtrykte, at de var ”gode”. Evaluering af tilskueroplevelse og turismeøkonomiske effekter udarbejdet af Henrik Toft, University College Nordjylland og Mads Zahle Østergaard, Visit Denmark.
De mange tilskuere, deltagere, journalister, officials, udstillere og frivillige bidrog med godt 61 millioner kroner i såkaldt turismeforbrug, hvoraf knap 9 millioner kroner kom fra udenlandske gæster. Omsætningen svarer til 51 job, og 20 millioner kroner i værditilvækst eller BNP, samt 16,5 millioner i afledt offentligt skatteprovenu.
De flotte tal glæder naturligvis medlem af Vækstforum og borgmester i Vesthimmerlands Kommune Knud Kristensen:
– Vi har med Made in Denmark-golfturneringen fået en international sportsevent til Himmerland, som både er blevet taget godt imod af vores borgere, tilrejsende, spillere samt sponsorer og partnere. Samtidig glæder vi os over, at turismeforbruget bl.a. skabte afledte samfundsøkonomiske effekter på godt 51 job og 16,5 mio. kr. i afledt offentligt skatteprovenu i lokalområdet, hvoraf godt 2 mio. kr. kan tilskrives kommunale indkomstskatter.
Også hos Promotor Flemming Astrup er glæden stor over den flotte evalueringsrapport fra UCN:
– Vores idé med Made in Denmark-golfturneringen var at skabe et koncept med en marketingsprofil, der fokuserede på de rød/hvide farver og dansk folkefest i Nordjylland og Danmark som helhed. Dette er lykkedes fuldt ud i samarbejde med bl.a. Sport Event Denmark, Vækstforum Nordjylland, Region Nordjylland og vores sponsorer. Evalueringen bekræfter os i, at vi har en event, som både kan brande Danmark og golfsporten samt skabe øget turismeomsætning, siger han.
Læs pressemeddelelse fra Sport Event Denmark her.