Hvorfor lave fysisk træning til golf?


Der er mange grunde til at træne fysisk træning ved siden af din golf. Her er nævnt et par stykker og et bud på hvad du bør træne for at hjælpe dig selv.
Skadesforebyggelse
De fleste golfspillere kan blive enige om at skader ødelægger fornøjelsen ved golf. Ikke desto mindre oplever størstedelen af alle spillere smerter fra deres golf på et eller andet tidspunkt. Mange af disse smerter kan afhjælpes med korrekt fysisk træning.
Ondt i ryggen eller nakke
Rygsmerter, enten i lænden, i øverste del af ryggen eller i nakken er hyppige på golfbanen. For at komme af med smerter i lænden kan man fokusere på at optræne de stabiliserende mavemuskler og samtidig styrke rygmusklerne i lænden. Ofte vil denne type øvelser også have en effekt højere oppe i rygsøjlen. Det er dog ikke altid tilfældet fordi smerter i øvre ryg og nakke også kan komme fra dårlig koordination og træning af skuldrenes og skulderbladenes muskulatur.
Yoga, Pilates og tilsvarende træningsformer har et fokus på stabiliseringen, ligesom personlig træning vil kunne pinpointe problemområdet og give en specifik løsning.
træning
Ondt i knæ
Mange oplever smerter i knæene, ofte som følge af svinget eller fra selve gåturen. Problemer der skyldes gåturen, skal som regel løses i gangteknik, og evt. fodstruktur, hvor indlæg evt. kan hjælpe. For at være sikker på hvad den rigtige løsning er, kan man tale med sin pro eller få lavet en løbe- og gangstils analyse i en løbebutik. Visse fysioterapeuter kan også hjælpe med denne type tilpasninger.
Hvis det er svinget der er skyld i smerterne, er det som regel en kombination af manglende balance, manglende bevægelighed i hofterne og/eller dårlig styring af mave-/lænderegionen. Disse ting kan trænes bedre gennem balanceøvelser, øvelser for lænd og mave samt smidighedsøvelser for hofterne.
Ondt i skuldre eller albuer
Ofte kommer smerter i skuldre og albuer fra manglende kontrol omkring skulderbladene og skuldrene. Denne mangel på kontrol medfører skæve belastninger på de svageste led, skulderleddet, albueleddet og leddene involderet i rotationen af underarmen.
Disse problemer kan afhjælpes gennem målrettet træning for hele skulderbæltet og den øverste del af ryggen. Problemerne kan også komme helt fra lænden, hvis denne er dårligt styret. I så fald skal øvelser for mave og lænde stabilisering også indgå i programmet.
løft med vægt _ fysisk træning
Ønske om en bedre teknik
En bedre teknik kræver som regel både en bedre bevægelighed, koordination, balance og styrke end hvad de fleste spillere besidder. Generel muskeltræning vil derfor ofte give en smule effekt, men for rigtig at ændre på noget, skal man have fat i balance og koordinationstræning og træning af bevægelighed specifik for den enkeltes problem. Her skal man tale med sin pro og med en fysisk træner der har detaljeret viden om golfsvinget.
Ønske om længere slag
Kraft i sig selv vil kun give længere slag, hvis svingteknikken tillader dig at overføre kraften. Et effektivt sving kræver at kroppen kan bevæge sig uhindret og balanceret. Der kræves derfor både bevægelighed, stabilitet og balance, før kraften kan anvendes. For at finde ud af om både din krop og din teknik er i orden skal du tale med en dygtig fysisk træner om din krop, og tale med din PGA pro angående svinget. De bedste resultater opnås som regel, hvis proen og en dygtig fysisk træner arbejder sammen om at forbedre dit spil.
Uanset hvilken årsag du finder til at træne, så er det sikkert at den korrekt udførte fysiske træning kan hjælpe dig. Den rette kombination af viden fra din pro og din træner vil gøre dine oplevelser på golfbanen bedre.
God træning.