3 simple øvelser kan give dig en korrekt opstilling

I golfsvinget er der mange bevægelser der skal koordineres i et splitsekund. Det er bestemt ikke nemt, men hvis du starter med at lave en god opstilling, har du allerede givet dig selv bedre forudsætninger.
I en god opstilling er især mave- og ballemuskler meget vigtige. Det lyder måske mærkeligt, men når du aktiverer mave og baller, bliver du meget mere stabil og har derfor bedre mulighed for at holde din position og overføre kraften gennem svinget.
For at kunne aktivere mave- og ballemuskulaturen, er det meget væsentligt hvordan din opstilling ser ud. Ofte ser jeg golfspillere, der svajer i ryggen så de får s-form, eller bøjer sig fremover i det øverste af ryggen, så de får c-form, se billederne nedenfor.

opstilling med S form
Opstilling med S form

 
Opstilling med C form

Begge disse opstillinger er medvirkende til at begrænse din mulighed for at udføre et godt og effektivt sving. Ved at svaje i ryggen bliver det fysisk umuligt at spænde i mave og baller. Det samme gælder C-formen, men her blokerer man samtidig for rotation i den øvre ryg, hvilket faktisk er der rotationen gerne skulle ske.
I en korrekt opstilling skal ryggen holdes ret, og at du skal kunne mærke at dine mavemuskler er aktiverede. Se eksemplet på billedet nedenfor.
Opstilling med neutral ryg
Opstilling med neutral ryg

For at kunne lave en god opstilling er der flere væsentlige krav til din fysik. I det følgende beskrives 3 øvelser, som kan hjælpe dig til at opfylde de fysiske krav. Test evt. dig selv, og hvis det er svært, så fortvivl ikke. Ofte kan du hurtigt se forbedring, hvis du træner lidt, og det gælder for alle uanset fysik og alder.
Når du udfører øvelserne, er det en god ide at gøre det foran et spejl. Du kan måske opleve at det ser en smule anderledes ud, end du føler det.

  1. Bøj dig fremover fra hoften.

For at kunne lave rotation i både tilbagesving og gennemsving er det vigtigt at du ikke bøjer frem i den øverste del af ryggen. Du skal i stedet bøje dig fremover fra hoften, og forsøge at holde ryggen ret. (video)

  1. Squat.

I opstillingen er det væsentligt at du bøjer lidt i knæene, men det er lige så vigtigt at du samtidig får flyttet bagdelen bagud, da der ellers ikke er plads nok til at du kan svinge. En god tommelfingerregel er, når du kigger ned skal dine knæ være ca. midt over skoen.
Squatøvelsen kan være svær at koordinere, men det er næsten samme bevægelse som hvis du skal sætte dig ned på en stol, godt tilbage i sædet. Se videoen herunder, og øv dig evt. med en stol som sikkerhed de første gange.

  1. Find din neutrale ryg

Mange vil opleve at denne bevægelse er svær, eller at den ene retning er nemmere end den anden. Det er bevægelse vi sjældent laver, og problemet at ofte at musklerne ikke kan finde ud af at koordinere bevægelsen. Hvis det var svært for dig, så prøv at starte med øvelsen i videoen herunder.

Dette var 3 tips til hvad du kan træne, for at gøre din opstilling bedre, og dermed give dig selv bedre fysiske forudsætninger for at udføre et effektivt sving.
Har du skader eller smerter er det altid en god ide at rådføre sig med en fysioterapeut inden du går i gang med specifik træning.
 
golffyssen logo
Maja Giver er fysioterapeut og har egen klinik, læs mere om Maja Giver – Golffyssen her