Der er mange grunde til at tr√¶ne fysisk tr√¶ning ved siden af din golf. Her er n√¶vnt et par stykker og et bud p√• hvad du b√łr tr√¶ne for at hj√¶lpe dig selv.

Skadesforebyggelse
De fleste golfspillere kan blive enige om at skader √łdel√¶gger forn√łjelsen ved golf. Ikke desto mindre oplever st√łrstedelen af alle spillere smerter fra deres golf p√• et eller andet tidspunkt. Mange af disse smerter kan afhj√¶lpes med korrekt fysisk tr√¶ning.

Ondt i ryggen eller nakke
Rygsmerter, enten i l√¶nden, i √łverste del af ryggen eller i nakken er hyppige p√• golfbanen. For at komme af med smerter i l√¶nden kan man fokusere p√• at optr√¶ne de stabiliserende mavemuskler og samtidig styrke rygmusklerne i l√¶nden. Ofte vil denne type √łvelser ogs√• have en effekt h√łjere oppe i rygs√łjlen. Det er dog ikke altid tilf√¶ldet fordi smerter i √łvre ryg og nakke ogs√• kan komme fra d√•rlig koordination og tr√¶ning af skuldrenes og skulderbladenes muskulatur.

Yoga, Pilates og tilsvarende tr√¶ningsformer har et fokus p√• stabiliseringen, ligesom personlig tr√¶ning vil kunne pinpointe problemomr√•det og give en specifik l√łsning.

træning

Ondt i knæ
Mange oplever smerter i kn√¶ene, ofte som f√łlge af svinget eller fra selve g√•turen. Problemer der skyldes g√•turen, skal som regel l√łses i gangteknik, og evt. fodstruktur, hvor indl√¶g evt. kan hj√¶lpe. For at v√¶re sikker p√• hvad den rigtige l√łsning er, kan man tale med sin pro eller f√• lavet en l√łbe- og gangstils analyse i en l√łbebutik. Visse fysioterapeuter kan ogs√• hj√¶lpe med denne type tilpasninger.

Hvis det er svinget der er skyld i smerterne, er det som regel en kombination af manglende balance, manglende bev√¶gelighed i hofterne og/eller d√•rlig styring af mave-/l√¶nderegionen. Disse ting kan tr√¶nes bedre gennem balance√łvelser, √łvelser for l√¶nd og mave samt smidigheds√łvelser for hofterne.

Ondt i skuldre eller albuer
Ofte kommer smerter i skuldre og albuer fra manglende kontrol omkring skulderbladene og skuldrene. Denne mangel p√• kontrol medf√łrer sk√¶ve belastninger p√• de svageste led, skulderleddet, albueleddet og leddene involderet i rotationen af underarmen.

Disse problemer kan afhj√¶lpes gennem m√•lrettet tr√¶ning for hele skulderb√¶ltet og den √łverste del af ryggen. Problemerne kan ogs√• komme helt fra l√¶nden, hvis denne er d√•rligt styret. I s√• fald skal √łvelser for mave og l√¶nde stabilisering ogs√• indg√• i programmet.

l√łft med v√¶gt _ fysisk tr√¶ning

√ėnske om en bedre teknik
En bedre teknik kræver som regel både en bedre bevægelighed, koordination, balance og styrke end hvad de fleste spillere besidder. Generel muskeltræning vil derfor ofte give en smule effekt, men for rigtig at ændre på noget, skal man have fat i balance og koordinationstræning og træning af bevægelighed specifik for den enkeltes problem. Her skal man tale med sin pro og med en fysisk træner der har detaljeret viden om golfsvinget.

√ėnske om l√¶ngere slag
Kraft i sig selv vil kun give l√¶ngere slag, hvis svingteknikken tillader dig at overf√łre kraften. Et effektivt sving kr√¶ver at kroppen kan bev√¶ge sig uhindret og balanceret. Der kr√¶ves derfor b√•de bev√¶gelighed, stabilitet og balance, f√łr kraften kan anvendes. For at finde ud af om b√•de din krop og din teknik er i orden skal du tale med en dygtig fysisk tr√¶ner om din krop, og tale med din PGA pro ang√•ende svinget. De bedste resultater opn√•s som regel, hvis proen og en dygtig fysisk tr√¶ner arbejder sammen om at forbedre dit spil.

Uanset hvilken √•rsag du finder til at tr√¶ne, s√• er det sikkert at den korrekt udf√łrte fysiske tr√¶ning kan hj√¶lpe dig. Den rette kombination af viden fra din pro og din tr√¶ner vil g√łre dine oplevelser p√• golfbanen bedre.

God træning.