20940626724_d8658f794e_bSolheim Cup 2015 vil blive husket for en kontroversiel episode, hvor særligt Suzann Pettersen men også Charley Hull måske var usportslige selvom de fulgte golfreglerne.

Episoden opstod søndag morgen i den udsatte fourball match mellem Suzann Pettersen og Charley Hull mod Brittany Lincicome og Alison Lee.

Matchen var lige efter 16 huller, og pĂĄ 17. hul havde den amerikanske rookie Lee et putt for at vinde hullet. Hun missede, og havde derefter et putt fra omkring 45 cm. for at dele hullet.

Suzann Pettersen havde allerede forladt greenen, og efter det missede putt gik Charley Hull, hvorefter Alison Lee samlede bolden op.

De fleste troede, at puttet var givet, men det der dernæst skete var uskønt, for Europa med erfarne Suzann Pettersen i spidsen erklærede hullet for vundet, da de ikke havde givet det sidste korte putt.

Charley Hull sagde efterfølgende, at hun ikke gik mod næste hul, men gik mod Suzann Pettersen for at tale med hende om, hvorvidt de skulle give puttet.

En dommer blev tilkaldt, og der var som sådan ingen tvivl om, at ingen af de europæiske spillere havde givet puttet. Se eller gense episoden i videoen nedenfor.

En klokkeklar overtrædelse af reglerne
Efter reglerne er der ingen tvivl om, at puttet ikke var givet, og som sådan lavede Alison Lee en klokkeklar fejl og en overtrædelse af reglerne, idet hun samlede bolden op. Omvendt er det ud fra en fairplay vinkel ikke særligt sportsligt, at Europa vandt hullet på den måde.

Efter reglerne kunne Alison Lee have genplaceret med et straffeslag, men sĂĄ ville de ogsĂĄ have tabt hullet.

— Læs ogsĂĄ: Billedgalleri: Solheim Cup, søndag

Europa kunne have set gennem fingre med denne overtrædelse, men omvendt må man også sige, at det er sjældent at man på 17. hul i en hulspilsmatch giver et putt på 40 cm. Under det enorme pres kunne Lee have misset puttet.

Situationen bidrager dog ikke ligefrem til opfattelsen af golfsporten som en gentlemansport, og det vil ikke øge Suzann Pettersens popularitet.

Suzann Pettersen understregede efterfølgende, at hun aldrig ville give et putt på den længde:

– Ingen tvivl om det. Vi forsøger alle at vinde, og det var tydeligt, at Charley og jeg ville se det putt, sagde Suzann Pettersen.

21379201809_a40454d1c6_bSuzann Pettersen har dog efterfølgende undskyldt situationen, hvilket der kan læses mere om i denne artikel.

Forståeligt nok påvirkede episoden alle, og efter matchen græd både Charley Hull fra Europa og Alison Lee fra USA.

– Glad for at jeg ikke er pĂĄ et hold
Efterfølgende har mange været kritiske overfor særligt Suzann Pettersen, der som den erfarne burde have ageret anderledes.

En af de skarpeste kritikere var Laura Davies, der som kommentator på Sky Sports sagde følgende:

– Hun (Suzann Pettersen, red.) har svigtet sig selv og holdet. Jeg er glad for, at jeg ikke var pĂĄ holdet denne gang, sagde Davies, der har været pĂĄ Solheim Cup holdet hele 12 gange.

Den europæiske kaptajn Carin Koch forsvarede beslutningen om at vinde hullet:

– Vi føler alle for Alison, men hun lavede en fejl efter golfreglerne. Det er uheldigt, men vi havde et regelmøde op til Solheim Cup, hvor det blev sagt, at man skulle give et putt meget tydeligt før det var givet, sagde Carin Koch.

Ikke overraskende var den amerikanske kaptajn Juli Inkster uenig:

– Man gør ikke sĂĄdan mod hinanden. Efter min mening er det BS (bullshit, red.), sagde Inkster og uddybede, at 95 % af spillerne ville have samlet bolden op i den situation.

Zach Johnson: – Det er en skændsel
OgsĂĄ PGA Tour spilleren Zach Johnson var hĂĄrd i sin kritik, da han kommenterede det pĂĄ Twitter:

– Det der skete i gĂĄr under Solheim Cup pĂĄ 17. hul var en skændsel for sporten. ‘Han sagde, hun sagde’ er irrelevant. Læg bolden tilbage og putt den, eller giv det 40 cm. putt, skrev Zach Johnson.

Europa førte 10 – 6 inden singler, men efter et forrygende comeback vandt USA 14½ – 13 ½.

Solheim Cup, resultat